27 września 2011

Chleb pszenno - zytni




   Chleb Pszenno - Żytni

Składniki:
200 g mąki żytniej
300 g mąki pszennej
5 g drożdzy suchych
300ml ciepłej wody
3 łżki oliwy
łyżeczka soli

Mąkę mieszamy z drożdżami i solą.Dolewamy wodę i oliwę. Zagniatamy ciasto ok 8 min. zostawiamy w misce i przykrywamy ściereczką na 15 min. Potem przekładamy ciasto do foremki wysmarowanej oliwą lub wyłożoną papierem do pieczenia. Przykrywamy i zostawiamy w ciepłym miejscu na godzinę co jakiś czas smarując wierzch ciasto pędzelkiem namoczonym wodą. Nagrzewamy piekarnik na 230 stopni,na dno wkładamy naczynie z wodą. Nacinamy chleb i pieczemy ok 40 min.

6 komentarzy:

  1. Madleine, powinnaś sprecyzować, o jaką mąke żytnią chodzi. Podjerzewam, że o typ 720, bo wątpię, że same drożdże "uciągną" wyższy typ. Dziwi mnie też tak mała ilość drożdży, normalnie do lekkiego ciasta drożdżowego dodajemy 7g suchych na 500g mąki, a tutaj jeszcze z mąką żytnią... To naprawdę tak ładnie Ci urosło ;-)?

    OdpowiedzUsuń
  2. Urosło,ale też było dużo ciasta na małą foremkę :) A typ rzeczywiscie 720 . Zapomniałam napisać. Taki znalazłam przepis w notatniku mamy i jak widać udało się - nawet jak na taką małą ilość drożdzy :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Ale ciesze sie ze tym razem mi sie udało i chelebk urosl bo ostatnio miałam 2 zakalce ;/

    OdpowiedzUsuń
  4. Z tego przepisu? Moim zdaniem (to znaczym, z mojego doświadczenia) upieczenie chleba żytniego bez zakwasu graniczy właściwie z cudem... Ja bym dodała 2-3 łyżki zakwasu żytniego i myślę, że to by mu pomogło wyrosnąć. Też kiedyś próbowałam piec żytnie i pszenne pełnoziarniste na drożdżach i właściwie spełzło to na cienkich, słabo wyrośniętych, zbitych bochenkach.

    OdpowiedzUsuń
  5. Jaki chlebek! Jakie zdjęcie!
    PIĘKNE!

    pozdrawiam gorąco! :*

    OdpowiedzUsuń
  6. Właśnie upiekłam swój 3 chleb w życiu z czego 2 to zakalce. Ten wyszedł cudownie. Mała różnica to tylko taka,że użyłam mąk pełnowartościowych. Chleb wyrósł przepięknie. Dziękuję za przepis..

    OdpowiedzUsuń

Będzie mi bardzo miło jesli zostawisz tu ślad po sobie :)